Ciekawe miejsce w Adrszprachu-Křížova cesta i Křížový vrch

W ostatni, słoneczny dzień tegorocznej jesieni wybraliśmy się do Adrszprachu, najsłynniejszego, czeskiego skalnego miasta. Tym razem odpuściliśmy sobie skalne labirynty i udaliśmy się na spokojny spacer w rezerwacie przyrody Křížová cesta na Krzyżową Górę (Křížový vrch (667 m npm). Odwiedzając skalne miasto, watro odwiedzić nowo zrekonstruowaną drogę krzyżową, której historia sięga XVII wieku. Niejednokrotnie bywałam w Adrszpaskim Skalnym Mieście. Myślałam, że znam już wszystkie atrakcje w okolicy, a tu taka niespodzianka. Křížovą ceste i Křížový vrch odkryłam zupełnie przypadkiem, robiąc zbliżenie na mapach google. Krzyżowa Góra znajduje się po przeciwnej stronie Skalnego Miasta, w tyle dużego parkingu.

Trasa rozpoczyna się w dolnym miasteczku Adrspach obok parkingu, gdzie znajduje się skrzyżowanie szlaków turystycznych. My idziemy żółtym szlakiem w stronę lasu, który prowadzi na Křížový vrch.

Rezerwat przyrody Křížová cesta (pierwotnie zwany Rozsochatec , obecnie zwany ” Křížák „)  został utworzony w 1956 r.  Znajduje się w obszarze  Dolní Adršpach (między Adršpach i Zdoňov ).

Niech Was nie przerazi ilość schodów. Wejście jest na prawdę przyjemne .

Rezerwat jest częścią obszaru chronionego krajobrazu Broumovsko , a od roku 2005 wchodzi w skład systemu Natura 2000.

Rezerwat znajduje się na Wzgórzu Krzyżowym (666,8 m npm) i obejmuje  13,7 hektara powierzchni. Przedmiotem ochrony są zagrożone gatunki ptactwa oraz miasto skalne, utworzone przez piaskowcowe bloki z okresu górnej kredy.

Spacer po lesie jest bardzo przyjemny, a szlak lekko wije się w górę. Po drodze mijamy przyrodniczą ścieżkę edukacyjną.

Nieco wyżej czekają nas ostre podejścia na szczyt, drabinkami i schodami, wśród form skalnych.

W skałach umieszczono tablice ze stacjami drogi krzyżowej (stąd nazwa wzniesienia), żelaznymi reliefami z XVII wieku .

Podziwiając drogę krzyżową dochodzimy platformy widokowej skąd rozpościera się panorama w kierunku północnym obejmująca Karkonosze i Góry Kamienne oraz na Skalne Miasto, na Bukowa Górę i  Mieroszowskie Skały.

Na samym szczycie, na podstawie z piaskowca, z rzeźbami św. Anny, Józefa i Jana Nepomucena, ustawiono żelazny krzyż (z 1857 r.)

W drodze powrotnej, warto udać się w stronę łąki (przed dużym parkingiem), do miejsca, gdzie wiosną 2014 r powstało EQUILIBRIUM . Twórcą kamiennych kompozycji jest Marko Pogačnik .

Kamienne głazy

Kosmogramy powstały jako hołd równowadze planetarnej . Symbolem równowagi są spirale, utworzone w dwóch przeciwnych kierunkach.

Tablica objaśniająca znaczenie kosmogramów

Pierwsza spirala składa się z 18 kamieni – odłamanych granitowych głazów z reliefami kosmogramów na metalowej płycie. Każdy kamień posiada znak przypisany danemu miejscu lub krajobrazie w Europie.

Druga spirala składa się z 21 uzupełniających się połówek kosmogramów, z których każdy reprezentuje określony kraj lub krajobraz, który jest częścią innych kontynentów lub oceanów- Afryki, Azji, Oceanii, Australii i  obu Ameryk. Pierwsza spirala poświęcona jest różnicom kulturowym, a tym samym reprezentuje ludzką kulturę, podczas gdy druga spirala poświęcona jest wszystkim zjawiskom ziemskim.
W ten sposób wyraża się również równowaga dwóch spiral, poszukiwanie równowagi między ludzką kulturą a przyrodą.

Wstęp do Rezerwatu i na platformę jest darmowy.

Cała wyprawa zajmie nam ponad godzinę.

Please follow and like us:
RSS
Follow by Email
Google+
Instagram

7 comments

1. Karinko, mamy to szczęście,że nie pracujemy w weekendy więc, możemy od czasu do czasu gdzieś wyskoczyć. Twoi chłopcy rosną jak na drożdżach i tylko patrzeć jak będziecie śmigać po naszych górach. Pozdrawiam serdecznie

1. Byliśmy w Adrszprachu juz nie raz. O tej górze jakoś nie czytałam nic i nie bylismy tam. Piszesz,że spokojny spacer a widoki wspaniałe. Widzę tam tyle schodów ,że nieco się wystraszyłam ich ilości. Chętnie zobaczyłabym te widoki ale nie wiem czy z moimi kolanami dam radę.

1. Spokojnie dasz radę. .Te schody tylko wyglądają groźnie. Pomalutku, z przerwami na odpoczynek i podziwianie skalnych form ,nawet nie odczujesz, że weszłaś na górę.